Hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf?

Gepubliceerd op 27 maart 2024 om 18:14

Houd jij al rekening met wie jouw klanten zijn over 10 jaar, hoe zij zijn opgegroeid, welke normen en waarden zij hebben en waar zij hun geld aan uitgeven? Zou je de opkomst van generatie Z kunnen zien als de intrede van een nieuw economisch stelsel? 

Om het voorbestaan van jouw bedrijf te kunnen waarborgen, zal je je waarschijnlijk toekomst scenario's voorstellen over hoe de markt dan zal zijn, wat de klant dan verwacht en hoe jij of jouw product daar dienstbaar aan kan zijn. Jij bedenkt nu al stappen om er klaar voor te zijn voordat die tijd aanbreekt. Maar waar houd je dan rekening mee?

De eerste stap is kijken wie jouw klant dan zal zijn, je beantwoordt voor jezelf de vragen: Wie zijn dat? Waar houden zij zich mee bezig? Wat willen zij? En hoe kan mijn dienst of product hun wensen vervullen? Daarbij houd je rekening met hoe jouw toekomstige klant is opgegroeid, wat zij hebben meegekregen vanuit de wereld (nieuwsberichten) en welke mening zij daar over hebben gevormd. Stap 2 is dan jouw product/dienst nu al optimaliseren en/of aanpassen aan de aankomende markt en stap 3 is dan kijkend vanuit jouw product/dienst wat een toegevoegde waarde kan zijn voor jou toekomstige klant. Stap 4 is dan jouw plannen nu al op een strategische manier inplannen en tot uitvoering brengen.

Als we het over onze toekomstige klanten hebben, hebben we het over klanten uit generatie Z. Een generatie die heel anders in het leven staat als onze huidige klanten. Over het waar en op welke vlakken deze generatie verschilt van de voorgaande (generatie Y) zijn al veel mooie stukken geschreven op internet (Onderzoek Erasmus universiteit: https://thesis.eur.nl/pub/47619/thesis_461311.pdf) en zal ik dan ook niet verder op in gaan.

 

Veel belangrijker vind ik dat deze generatie een wezenlijke invloed heeft op onze huidige economie. Daar waar we begonnen zijn met de agrarische economie die opgevolgd werd door de industriële economie en we ons nu bevinden in de kenniseconomie lijken we op een kantelpunt te staan om over te gaan in een nieuwe economie. Daar waar we ons in de kenniseconomie veel hebben gericht op presteren en persoonlijke groei zie ik nu een verschuiving die voortkomt uit de persoonlijke groei die we hebben doorgemaakt. Wij vinden het nu ook belangrijk om goed te doen, een verschil te maken en betekenis te vinden. 

We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat presteren voor persoonlijk financieel gewin ook zijn keerzijde heeft. Uiteraard heeft dit ook de positieve kant van het hebben van voldoende financiële middelen, maar we hebben ervaren dat dit niet moet afdoen aan ons geluk. We hebben dus als het ware ervaren dat geld en daarmee materialisme ons niet gelukkig maken. En jazeker de kortstondige gelukkige ervaring van een nieuw product dat je hebt aangeschaft bestaat en ik herken hem zeker ook, maar het is niet het soort geluk waar we eigenlijk naar opzoek zijn. We zoeken langdurig geluk. Langdurig geluk dat we vinden in goed doen tegenover onze medemens, maatschappij en milieu, het verschil daarin kunnen maken en laten zien wat voor effect dat heeft, ook al is het klein en hierdoor betekenis te geven aan het mens zijn.

 

We leven nu mijns inziens in hele spannende tijd, een omslagpunt om het zo maar even te noemen. Het is nu of nooit en daar wil jij toch ook actief jouw plaats bij innemen? Er zijn genoeg wegen die daarvoor kan kiezen, want een veranderende economie vraagt om nieuwe ideeën, innovatieve ideeën. Hierin is het belangrijk dat er mensen komen met oplossingen voor problemen (ik zeg liever uitdagingen) die eerder niet bestonden, er mensen zijn die deze problemen ontwerpen en tot uitvoering brengen en dat er mensen kritisch naar kijken en de ideeën weer verder brengen vanuit de ervaringen die wie opdoen. Voornamelijk het ontwerpen en uitvoeren van die innovatieve ideeën brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee, want hoe pak je een project aan dat nog nooit eerder is uitgevoerd? Waar houdt je rekening mee als je niet weet wat er op je afkomt? Hoe ga ik met mijn team om als ze tot het uiterste worden uitgedaagd? En zo nog meer vragen die neerslag hebben op het projectmanagement van innovatieve projecten. 

Als projectmanager bij Barli heb ik een dergelijk project genaamd Juf Nienke in Amsterdam mogen begeleiden en in mijn volgende post wil ik mijn whitepaper met jullie delen waarin ik dieper in ga op de vraagstellingen en uitdagingen die dit met zich mee brengt. Een must read voor projectmanagers die zich willen voorbereiden op de projecten van de toekomst!

 

Ik zou het leuk vinden om gedachten te delen met elkaar, zodat we van elkaar kunnen leren, laat je een reactie achter?

 

 

Rating: 5 sterren
1 stem

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.